Andere offizielle Informationen und Dienste: www.belgium.be

De eerste versie Paragon is live!

Persoon achter een computer
Paragon Alfa is live gegaan! Deze eerste editie bevat belangrijke kernfunctionaliteiten die de basis zullen vormen van het platform.

De kaartfunctionaliteit: het hart van Paragon

Het gaat in de eerste plaats om de kaartfunctionaliteit. In Paragon vormt de visualisatie op de kaart de kern van alles. Via de kaart krijgt de gebruiker zicht op alle cases waar men betrokken is. De kleuren en de grootte van de iconen geven informatie over het type (Incident, Oefening, Evenement, …) en niveau van de case. Vanuit het kaartbeeld kan de gebruiker de actieve cases openen, of door het toepassen van filters enkel cases van een bepaald type weergeven.

Paragon als Case Management tool

In een case kan een deelnemer contactpersonen toevoegen, zodat de contactgegevens van de betrokken personen gemakkelijk teruggevonden kunnen worden.

Op vandaag gaat het over basisgegevens zoals naam, e-mailadres en telefoonnummer. In een latere ontwikkelingsfase zullen nog andere mogelijkheden worden toegevoegd, alsook de optie om contactgegevens af te schermen zodat deze niet zomaar voor iedereen zichtbaar zijn.

Daarnaast kunnen er ook ankers (ook wel gekend als points of interest) worden toegevoegd aan een case. Bekende voorbeelden van ankers zijn ziekenhuizen, scholen, Sevesobedrijven en gemeentegrenzen. Er zijn nu reeds enkele gegevensbronnen beschikbaar van waaruit een anker aan een case gelinkt kan worden. Doorheen het ontwikkelingstraject zal het aantal lagen, en bijgevolg het aantal ankers nog uitgebreid worden. Daarnaast kan een gebruiker ook zelf een anker tekenen. Denk hierbij aan concentrische cirkels, sectoren of polygonen om aan een case te linken.

Eerste basisfunctionaliteiten voor Noodplannen, Logboek en moderne communicatie.

Momenteel kunnen noodplannen in pdf-formaat aan een case worden toegevoegd. In een volgende versie zal deze functionaliteit verder worden uitgebreid zodat een noodplan in Paragon kan worden aangemaakt en kan worden gelinkt aan contacten en ankers. Doorheen Paragon is een zoekfunctie verder uitgewerkt zodat ankers, contacten etc. gemakkelijk kunnen worden teruggevonden. Daarnaast werd de basis gelegd van de Logboekfunctionaliteit. In komende versies van het platform zal deze verder worden uitgediept, zodat onder andere echte FAN boards kunnen worden aangemaakt. Via de FAN boards kunnen -in navolging van het acroniem- de Feiten, Acties en Noden binnen de case kenbaar gemaakt worden.

Integraties van verschillende databronnen

Cruciaal in het crisisbeheer is de beschikbaarheid van verschillende databronnen. Met Paragon zullen we verschillende informatiestromen optimaal consolideren om zo een zo accuraat mogelijk beleid te kunnen tonen.

Momenteel is er reeds een link met het KMI gelegd, zodat ook informatie over het weer beschikbaar is in Paragon. Ook deze functionaliteit zal worden uitgebreid in de toekomst. Daarnaast is er ook een integratie met de data komende van Telerad om een goed zicht te kunnen hebben op de hoeveelheid radioactiviteit die in België wordt waargenomen op de verschillende meetpunten.

De kop is er af!

Kort samengevat kunnen we dus stellen dat…

  • we met de oplevering van “Alfa”-versie een belangrijke mijlpaal hebben bereikt. De ontwikkeling van Paragon stoomt op volle toeren door naar een volgende versie (“Bravo”, die tegen eind dit jaar voorzien wordt).
  • de kernfunctionaliteit en het centrale “hart” van Paragon, namelijk de kaartweergave, ingericht is om alle type events/crises te aan te maken en te visualiseren. Vanzelfsprekend worden voortdurende verbeteringen verder uitgewerkt en geïmplementeerd.
  • er een stevige basis gelegd is voor het raadplegen van de Noodplannen, en verdere uitwerking van het Logboek en FAN boards hoog op de planning staat.
  • het integreren van verschillende databronnen gestaag zal uitbreiden.

In volgende edities van de Newsletter zullen we gerichte updates geven rond de stand van zaken in Paragon. Mochten er intussen tijd vragen, opmerkingen of suggesties opduiken, kunnen deze steeds gemeld worden via de Paragon Core Team mailbox (paragon-core@nccn.fgov.be).