Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be

Een kleine opfrissing: Hoe maak je een casus correct aan in ICMS?

casus ICMS
Bij het aanmaken van een nieuwe casus in ICMS zijn er bepaalde afspraken te volgen. Om het nieuwe schooljaar te beginnen, bieden we je een korte oplijsting van de belangrijkste punten aan.

De naam van de casus

Naam casus

Het eerste waar je op moet letten is de naam van de casus. Die begint met de NAAM VAN DE GEMEENTE/GEBIED (in hoofdletters), gevolgd door een korte beschrijving van de situatie. Bijvoorbeeld: DE HAAN - Kermis.

We dringen vaak aan op dit punt omdat de naam van de casus de enige informatie is die in de meldingen, via email of sms, verschijnt. Als de naam van de gemeente of het gebied niet in de naam van de casus staat, zullen gebruikers verplicht zijn om op ICMS in te loggen en de locatie van de casus op te zoeken, om te weten of het hen ook aanbelangt.

Het kan in sommige gevallen ook interessant zijn (maar niet verplicht) om de 3 letters van de provincie (WVL, OVL, VBR,...) vóór de naam van de gemeente te zetten. Bijvoorbeeld: LIM - LANAKEN – Brandweeroefening.

Het type casus

We merken op dat er soms fouten gemaakt worden bij de keuze van het type casus.

Ter herinnering: EVENT cases zijn vooraf geplande gebeurtenissen, die preventief opgevolgd worden en/of als een risicovol evenement bepaald worden. Bijvoorbeeld: een festival, een sportwedstrijd, een demonstratie, een carnaval, enz. Een brand is dus nooit een EVENT.

Het casus type INCIDENT is voor incidenten en noodsituaties die een multidisciplinaire aanpak vereisen. Dit kan o.a. leiden tot het afkondigen van een fase en/of een mono- of multidisciplinair plan. Bijvoorbeeld: een verkeersincident, een gaslek, overstromingen, een brand, enz.

Opgelet! Het aanmaken van een INCIDENT casus is (bijna uitsluitend) voorbehouden aan de noodcentrales

Voor meer informatie, raadpleeg zeker onze gebruikersafspraken. Je vindt ze in de ICMS documentenbibliotheek (1.2 - Richtlijnen en uitleg bij het systeem).

De deling van een casus en het uitsturen van meldingen

deling casus

Bij de aanmaak van een casus kan je onderaan de pagina twee opties voor de meldingen vinden.

Links staat "Automatisch delen met territoriaal bevoegde diensten":

  • Als dit vakje niet aangevinkt is, zullen alleen gebruikers van je eigen organisatie de casus kunnen zien en er toegang tot hebben. Dit is vooral handig voor opleiding- of testdoeleinden.
  • Als dit vakje aangevinkt is, is de casus toegankelijk voor alle gebruikers van de organisaties die bevoegd zijn op de locatie van de casus (bepaald door de coördinaten van de locatie van de casus), evenals de organisaties bevoegd in de direct aangrenzende gemeenten.

Rechts staat "Melding van een nieuwe case naar gebruikers verzenden".

  • Als dit vakje niet aangevinkt is, ontvangt geen enkele gebruiker een melding per sms en/of e-mail, zelfs niet als het vakje "Automatisch delen" aangevinkt is.

Als je een melding wil sturen, zorg dan dat je dit vakje hebt aangevinkt!

  • Als dit vakje aangevinkt is, wordt een melding per sms en/of e-mail gestuurd naar alle gebruikers van de bevoegde organisaties, op voorwaarde dat ze hun profiel correct hebben ingevuld (mobiel telefoonnummer in het formaat +324...), en daarna het versturen van meldingen geactiveerd hebben in de "Gebruikersvoorkeuren".